170 kilometer wegenwerken verspreid over 19 werven. Dat is wat Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits op de planning van 2013 plaatst.
In totaal investeert de Vlaamse regering volgend jaar € 87,4 miljoen in het structureel onderhoud van de Vlaamse autosnelwegen. Het zwaartepunt ligt volgend jaar in West-Vlaanderen.
In totaal staan 19 werven op de planning. West-Vlaanderen kent momenteel de grootste onderhoudsachterstand. Daar zijn volgende jaar vijf werven gepland.
Bijna 55 kilometer autosnelweg wordt er onder handen genomen. In Antwerpen en Vlaams-Brabant komen telkens 4 werven. In Limburg en Oost-Vlaanderen 3.
6 van de 19 aangekondigde werven starten tijdens de zomer. Een viertal werven die al starten, lopen dan eveneens gewoon door. De zomer gaat traditioneel gepaard met minder woon-werk verkeer. De hinder voor de weggebruikers wordt op deze manier zoveel mogelijk beperkt. Ook met het recreatieve verkeer wordt rekening gehouden. Zo worden de werkzaamheden op de E40 tussen Veurne en Oostduinkerke niet tijdens de vakantieperiode uitgevoerd.
"Historische onderhoudsachterstand inhalen"
"De inspanningen om de autosnelwegen weer in goede conditie te brengen, houden we systematisch vol," zegt minister Crevits. "Volgend jaar gaan we nog een stap verder dan de 140 kilometer die dit jaar onder handen is genomen. De bedoeling is de verkeersveiligheid te verbeteren en de historisch gegroeide onderhoudsachterstand in te halen."
Crevits wil de autosnelwegen ook "slimmer" maken. Daarom maakt ze in 2013 werk van dynamisch verkeersmanagement. Het netwerk van dynamische borden in de regio Gent wordt verder uitgebouwd. Ook elders worden dynamische borden geplaatst, onder meer op de R2 tussen het knooppunt Antwerpen Haven en het tolplein van de Liefkenshoektunnel. Twee spitsstroken worden uitgerust met digitale borden om duidelijk te maken wanneer ze opengesteld zijn.
24 uur op 24, 7 dagen op 7
De minister hamert erop dat de hinder voor het verkeer zoveel mogelijk wordt beperkt. Op bepaalde werven wordt enkel 's nachts gewerkt. Elders gaan de werken 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 door. Daarnaast streeft het Agentschap Wegen en Verkeer ernaar zoveel mogelijk (versmalde) rijstroken beschikbaar te laten.
Om doorlopend correcte informatie aan de weggebruikers te verstrekken, worden de werken op het "minder hinder overleg" besproken. Dit overleg vindt elke drie maanden plaats en brengt het Agentschap Wegen en Verkeer, het Vlaams Verkeerscentrum, het Coördinatiepunt Wegenwerken en vertegenwoordigers van de transportsector, weggebruikers en werkgevers- en werknemersorganisaties samen rond de tafel. Crevits gooit ook een mediacampagne in de strijd om iedereen zoveel mogelijk te informeren.
(belga)